Strona Główna



Stacja Kolejowa Trawniki

    Wydaje się, że lata świetności trawnickiej kolei minęły. Jednak pozostało sporo godnych uwagi obiektów. Za taki należy uznać murowany dworzec, który zbudowano w połowie lat dwudziestych ubiegłego wieku. W latach dziewięćdziesiątych XX w. został kompletnie zdewastowany.  Łezka w oku kręci się czytając jak dawniej wyglądało wnętrze dworca. Oddajmy zatem głos regionaliście Markowi Kosmali (za http://www.trawniki.hg.pl):

Starsi Trawniczanie pamiętają dębowy wystrój poczekalni i korytarzy: boazerię oraz stoły i ławy zabejcowane na ciemnobrązowy kolor, na ścianach oprawione, dużego formatu zdjęcia krajoznawcze. Było schludnie wewnątrz i na zewnątrz. Wszędzie było widać rękę gospodarza. Sprzątano codziennie, a zimą w poczekalni palono w piecach.

W ubiegłym roku obszerną poczekalnie przebudowano na sklep oraz zakład fryzjerski (br...). Obiekt zyskał wprawdzie opiekuna, lecz stracił swój oryginalny wygląd. Od strony torów widzimy tablicę upamiętniającą zabitych kolejarzy w czasie II wojny światowej. Na lewo od dworca stoi zabytkowa wieża ciśnień, a raczej pozbawione wszelkiego wyposażenia nagie mury. Na peronie pierwszym zachował się magazyn bagażowy. Po przeciwnej stronie budynku widzimy świeżo otynkowany, murowany budynek rejowieckiej sekcji PLK oraz nieco dalej drewniane domy pracowników kolejowych. Po drugiej stronie torów wprawne oko dostrzeże leżące na trawie semafory kształtowe.