Strona Główna

ARTYKUŁY WEJDŹ

Szlak Puławskie klimaty szlak pieszy
Na szlaku...

Ostatnie zmiany: 20 października 2007 r.

> Trasa: Przyst. Os. Puławy Miasto  Parchatka Zbędowice Przyst. Os. Pożóg
Długość: 15 km

1. Wysiadamy na puławskim przystanku Puławy Miasto. Po remoncie zakończonym w 2003 r. jest to niewątpliwie najlepiej wyglądający peron na Lubelszczyźnie. O wyjątkowości przystanku niech świadczy m.in. to, że w eleganckich gablotach znalazło się miejsce na stare fotografie kolejowe oraz ulotki zachwalające ekologiczność kolei. Przez przejście podziemne i parter dworca wychodzimy do miasta. Po dojściu do Al. Partyzantów skręcamy w prawo. Maszerujemy teraz szeroką aleją pełną zieleni i starych budynków. Mijamy m.in. Państwowy Instytut Weterynaryjny oraz potężny gmach mieszczące najbardziej renomowane liceum tego miasta.  Napotykamy również niebieski szlak, który to poprowadzi nas do Al. Królewską. Po dojściu do centrum droga przecina szeroką arterię i biegnie w dół, my zaś kierujemy się do pokaźnych rozmiarów skweru. Maszerujemy jego lewym skrajem aż do osiągnięcia ulicy, która przylega do zabytkowego zespołu pałacowego Czartoryskich.

Rezydencja Czartoryskich

2. Po powrocie na ul. Głęboką dochodzimy do jej końca. początek marszu po szlaku PTTK Na skrzyżowaniu idziemy prosto, teraz już po czarnych znakach na wschód. One wyprowadzają nas przez osiedle domów jednorodzinnych "w pole", a potem "w las". Co najważniejsze, szlak jest dobrze oznakowany, dlatego możemy śmiało maszerować pomimo licznych zakrętów, rowu i innych nierówności terenu, które czekają w młodym, sosnowym lesie. Z czasem ścieżka znajduje swój kres na bocznej drodze (biegnie tędy szlak rowerowy). Skręcamy w nią w prawo, aby następnie się na lewo. Jesteśmy na obszarze Kazimierskiego Parku Krajobrazowego. Tutaj czeka nas ciężka próba - mozolne wspinanie się po stromej ścianie zbocza. Maszerujemy drogą, która na kilka metrów w dół wgryzła się w stromy stok tworząc głębocznicę. Po trudach marszu można odpocząć pod odnowioną kapliczką.

3. Następnie ponownie zaszywamy się w las. Schodzimy w dół wąwozem. Co to jest wąwóz? Otóż wąwóz jest formą erozyjną, powstałą w wyniku działania wód. Ma strome, zwykle układające się w kształt litery V zbocza. Zbiegają się one w wąskim dnie. Taka forma ukształtowania powoduje, że na dnie wąwozu panuje specyficzny mikroklimat. Ogromna ilość wąwozów w okolicach Puław i Kazimierza Dolnego zawdzięczamy grubej, dochodzącej do 30 m warstwie lessów na powierzchni gruntu. Lessem jest krucha skała o żółtej barwie, podatna na działanie wód, dlatego też możemy oglądać pajęczynę wąwozów. Z tego wynika, że nie jest to ostatni przedstawiciel tego gatunku na naszym szlaku. Po wyjściu z wąwozu widzimy coś niezwykłego w środku lasu - latarnie na słupach energetycznych. One zwiastują nam, że po pierwsze jesteśmy w Parchatce przed wzgórzem, po którego zboczu biegnie wyciąg narciarski, a po drugie skręcamy w lewo żegnając się z jakże pomocnymi czarnymi znakami koniec marszu po szlaku PTTKTeraz marszerujemy po szlaku początek marszu po szlaku PTTK. Na rozstaju dróg szlak skręca w lewo, a my podążamy za nim przeskakując niewielki strumyk. Wchodzimy w krainę charakteryzującą się największą liczbą wąwozów na kilometr kwadratowy w Europie. Od tego momentu dłuższy czas maszerujemy szerokim wąwozem, od którego rozchodzą się dziesiątki mniejszych. Godny uwagi jest również las z potężnymi okazami dębów, klonów, sosen. Sporo jest również drzew powalonych, z koronami opadłymi na kilkunastometrowe zbocza wąwozu. Warty zobaczenia jest również Skrzypny Dół, którego nazwa wzięła się stąd, że jego zbocza porastają płaty skrzypów. Odcinek szlaku najpiękniej wygląda wiosną, kiedy w runo mieni się kolorami kwitnących kwiatów, i jesienią, kiedy to złote liście przyozdabiają las. Niestety, słowa i zdjęcia słabo oddają klimat tego odcinka..

4. Na szczycie wąwozu odkrywamy niewielki cmentarz oraz mogiłę mieszkańców Zbędowic zamordowanych w 22 listopada 1942 r. Lista obejmuje 87 osób, wśród których są nawet roczne dzieci... Poprzez pacyfikację wsi oddziały niemieckie wzięły odwet za pomoc udzielaną partyzantom przez Zbędowiczan. koniec marszu po szlaku PTTK

5. Żegnamy się z oznakowaniami szlaku i ścieżki dydaktycznej. Skręcamy w lewo, na łuku trzymamy się głównej drogi. Wychodzimy na otwartą przestrzeń pól, sadów i plantacji, które są ograniczone przez zadrzewienia otaczające parowy. Mijamy kilka gospodarstw Kolonii Zbędowice i skręcamy w lewo. Za ostatnimi zabudowaniami gruntowy trakt wije się wśród rozchodzących się na prawo i lewo wąwozów. Na przesmyku między nimi jest skrzyżowanie polnych drożyn. Tutaj wybieramy środkowy trakt, po którym maszerujemy do kolejnego rozwidlenia. W tym miejscu skręcamy w prawo. Wychodzimy na wspaniały punkt widokowy, z którego możemy oglądać rozległy krajobraz. Za zakrętem droga biegnie na północ prosto do przystanku osobowego Pożóg. Po drodze mijamy budynek szkoły otoczony niewielkim parkiem. Na peronie znajduje się koniec naszej wycieczki.

MATERIAŁY:

Mapa
Trójkąt Turystyczny Puławy - Kazimierz Dolny - Nałęczów
Książki i prasa (źródła):
Henryk Gawarecki, Józef Marszałek, Tadeusz Szczepanik, Włodzimierz Wójcikowski, Lubelszczyzna. Przewodnik, Warszawa 1979.
Andrzej Pawłowski, Przewodnik po ścieżkach dydaktycznych Kazimierskiego Parku Krajobrazowego, Lublin 1995.

http://www.palacpulawy.prv.pl/galeria.html - strona z fotografiami pałacu Czartoryskich w Puławach

http://www.oddzial.pulawy.pttk.pl - adres mówi wszystko

http://www.info.pulawy.pl - puławski portal wykonywany społecznie