Strona Główna

ARTYKUŁY WEJDŹ

Szlak Dolina Ciemięgi  szlak rowerowy
Na szlaku...

Ostatnie zmiany: 20 października 2007 r.

> Trasa: St. kol. Sadurki Ożarów Kol. Moszna Moszenki Sieprawki Sieprawice Jastków Piotrawin Snopków Jakubowice Konińskie Dys Ciecierzyn Łagiewniki Pliszczyn Lublin: Os. Jakubowice Murowane Wólka Lubelska St. kol. Lublin

Długość:  ok. 60 km

Sadurki - stacja kolejowa. Widzimy zespół budynków wzniesionych w końcu XIX wieku - drewniany dworzec, murowana wieża ciśnień i magazyn bagażowy. Spod dworca odjeżdżamy na lewo. Pokonujemy przejazd przez tory.
Ożarów - Pomiędzy luźno rozrzuconymi w terenie budynkami do 2001 r. stał zabytkowy wiatrak. Dziś pozostało po nim wspomnienie. Na skrzyżowaniu kończącym drogę skręcamy w prawo.
Kolonia Moszna - pierwszy raz przecinamy tytułową rzekę; godne uwagi jest bocianie gniazdo, którego podbudową jest... opona traktorowa. Na rozwidleniu skręcamy w lewo
Moszenki - ostry zjazd
Za sklepem znajduje się droga prowadząca do miejscowości Wysokie - po kilkuset metrach znajduje się modrzewiowy dworek otoczony przetrzebionym parkiem. My wybieramy drogę na Jastków
Sieprawki, Sieprawice, Jastków - w osadzie, przy wjeździe odnajdujemy pałacyk otoczony parkiem z końca XIX wieku. Po jego obejrzeniu, przy szosie znajdujemy pomnik poległych w 1915 roku polskich legionistów, zabytkowy, wzniesiony z drewna w 1933 r. kościół. Po obejrzeniu miejscowości ostrożnie przecinamy ruchliwą szosę i jedziemy na Wolę Krasienińską. Na moście warto zwrócić uwagę na to, że z lewej strony koryto rzeki jest uregulowane, a z prawej nie. Za mostem skręcamy w prawo. Teraz będziemy dłuższy czas poruszać się wzdłuż rzeki.
Piotrawin - malownicza dolina Ciemięgi - liczne zakola, kępy drzew, niewielkie dopływy, stawy rybne.
Snopków pałac barokowy z wieżyczkami i okazałym parkiem liczącym około 1900 drzew. Na tym odcinku dolina się zwęża tworząc piękny krajobraz
Jakubowice Konińskie - odnajdujemy odbudowany renesansowy dwór obronny z I połowy XVI wieku malowniczo położony na zboczu doliny, dalej stoi zamknięty młyn wodnypostawiony przed 80 laty. Po dojeździe do szosy skręcamy w lewo, aby za mostem skręcić w prawo. Znów blisko meadrującej Ciemięgi
Dys - zespół budynków (kościół, dzwonnica i plebania) sanktuarium maryjnego, ładny młyn wodny Zamoyskich.
Ciecierzyn - w miejscowości kończy się szosa na drodze Lublin - Rzeszów; skręcamy w lewo, aby potem skręcić w prawo, przejeżdżamy pod wiaduktem kolejowym i udajemy się na prawo; jedziemy na wprost, przed drewnianym mostem skręcamy w prawo i jedziemy drogą gruntową wzdłuż lasu; a rzeka raz leniwie rozlewa swoje wody pokazując piaszczyste dno, raz zwęża się i tworzy niewielkie wodospady.
Pliszczyn - na lewo dwór Boduszyckich - obecnie siedziba zakonu Sercanów, strome zbocza doliny gęsto usiane głebokimi wąwozami, rwący nurt Ciemięgi rzeźbi głęboko koryto; po obejrzeniu miejscowości wracamy w kierunku Lublina.
Jakubowice Murowane - oglądmy kilkukrotnie niszczony pałac obronny położony na wzgórzu górującym nad doliną Bystrzycy. Wzniesiono go w XVI w., potem został zamieniony na rezydencje w stylu romantycznym - z tego okresu jest park; mijamy starorzecze Bystrzycy, następnie samą rzekę i 80-cio letni młyn wodny.
Wólka Lubelska - skręcamy w prawo, w drogę Lublin - Łęczna.
Lublin - ul. Turystyczna, dworek Grafa; nadbystrzycka ścieżka rowerowa (piękny widok na lubelską starówkę, Park Ludowy,
Stacja Kolejowa Lublin - koniec wycieczki

MATERIAŁY:

Mapy:
Mapa Zabytków Województwa Lubelskiego. Wyd. Zabytki w Warszawie.
Okolice Lublina - Mapa Turystyczna. PPWK 1995.
Książki i prasa (źródła):
Henryk Gawarecki, Józef Marszałek, Tadeusz Szczepanik, Włodzimierz Wójcikowski, Lubelszczyzna. Przewodnik, Warszawa 1979.
Marek Nowosad, Szlaki turystyczne okolic Lublina, Lublin 1985.